Je bent meer dan goed genoeg

Stop met het schrijven in superlatieven over jezelf. Je bent meer dan goed genoeg.

Je bent meer dan goed genoeg - pauwBijna dagelijks merk ik dat sollicitanten en zzp-ers aangeven dat ze zichzelf niet op de borst willen slaan. Wie schetst mijn verbazing, dat veel mensen tegelijkertijd enorme lijsten van competenties benoemen in cv’s, mails en op LinkedIn. Niet vreemd, je wordt ook op LinkedIn overspoeld met borstklopperij.

Borstklopperij werkt niet

Ik denk dat je werkgevers en opdrachtgevers niet overtuigt met enorme lijsten met geweldige competenties. Ik denk dat je veel beter kunt schrijven over wat je echt drijft in jouw werk, waar je plezier mee beleeft en wat dat oplevert voor anderen. Dan volgen de logische en benodigde competenties vanzelf.

Verkopen van jezelf

Daar ontstaat het misverstand. Verkoop is niet: ik vertel een heleboel goeds over mijzelf en misschien is dat interessant voor jou? Nee, stel vragen, onderzoek, trigger, inspireer, informeer en bewijs.

Less is more

Het is begrijpelijk dat mensen hun competenties willen tonen, maar vaak is minder meer. In plaats van een lange opsomming van competenties, kan je beter focussen op concrete voorbeelden hoe je jouw kwaliteiten inzet en wat dat oplevert. Deel jouw ervaringen waarbij je een uitdaging hebt opgepakt en welk resultaat dat opleverde. Overdrijf niet, stick to the truth.

Werkgevers en opdrachtgevers zijn geïnteresseerd in de waarde die je kunt toevoegen aan hun organisatie, medewerkers of klanten. Door te vertellen over projecten waar je trots op bent en hoe je daarbij te werk bent gegaan, geef je een veel duidelijker beeld. Dit helpt potentiële werkgevers of klanten, om zich een voorstelling te maken van wat je te bieden hebt.

Veel succes!

Kan je hulp gebruiken bij jouw profilering of sollicitaties? Laat van je horen. Margot@ros-loopbaan.nl | 06-47 16 39 42